Monday, October 17, 2011

Amerikaans Staatsburgerschap

In Mei heb ik eindelijk het proces gestart om Amerikaans staatsburgerschap te krijgen. Het start met een formulier, pasfoto's en natuurlijk een vette cheque. Een goede maand later kreeg ik dan een brief waarin ik uitgenodigd werd om mijn biometrics te laten afnemen: ze nemen dan nog maar eens vingerafdrukken en foto's, en als dat gedaan is geven ze je een pakketje met het studiemateriaal voor het citizenship interview. In het pakketje zat een boekje met 100 vragen en antwoorden over de geschiedenis, en politieke en socio-culturele aspecten van de USA; en verder nog wat instructies over hoe het interview in zijn werk zou gaan.

In Augustus kreeg ik dan de uitnodiging voor het interview. Ik had de vragenlijst natuurlijk een beetje gestudeerd, en het was dus behoorlijk simpel om in die test te slagen. Ik moest dan ook nog een zinnetje in het Engels schrijven, en voor de rest natuurlijk zweren dat ik geen communist of terrorist of zo was :). Het interview was snel voorbij, en de dame die me interviewde was vriendelijk en behulpzaam. Ze wenste me proficiat en zei dat ik een brief zou ontvangen in de komende weken met een uitnodiging voor de ceremonie, waar ze mij dan officieel zouden inzweren als Amerikaan.

Die brief kreeg ik dan in de loop van September, en vorige week woensdag was het dan zover. De ceremonie was in een theater in Salt Lake City, en er waren iets meer dan 150 mede-buitenlanders die ook Amerikaan gingen worden. Het was heel cool om deel te maken van zulk een gediversifieerde groep: er waren mensen oa. Tonga, Ethiopiƫ, Japan, Mexico, Chili, Australiƫ, Frankrijk, Bosniƫ en noem zo maar op. Veel mensen waren echt heel emotioneel. De Ceremonie was na een goed anderhalf uur gedaan, en nu mag ik dus een Amerikaans paspoort aanvragen, en stemmen in de volgende verkiezingen :)

1 comment: